LOGOPEDAS PATARIA 

KALBOS UGDYMAS

Vaiko kalbinių įgūdžių ugdymas prasideda nuo namų aplinkos. Svarbu sudaryti sąlygas mažyliui pažinti pasaulį: skatinkite liesti, imti, žaisti, uostyti, ragauti, lavinkite įvairius pojūčius. Kiekvieną atliekamą veiksmą įvardinkite aiškiais ir taisyklingais žodžiais. Kuo vaikas aktyviau domėsis aplinka, daugiau smalsaus, klausinės, tuo greičiau įgys kasdienių gyvenimo įgūdžių, o vaizdus bei veiksmus susies su žodžiais.

MIELI TĖVELIAI, ATSAKYKITE Į ŠIUOS TEIGINIUS „TAIP“ ARBA „NE“.

  • Kalbate su vaiku visur ir visada. Aiškinate, ką ir kaip darote, kodėl taip darote, kam tai reikalinga.
  • Kalbate aiškiai, lėtesniu tempu, taisyklingais žodžiais ir sakiniais, nevartojate „vaikiškų“ žodžių.
  • Nepamirštate paklausti, ar vaikas jus suprato, ką jis galvoja, kodėl taip galvoja.
  • Leidžiate vaikui dalyvauti pokalbyje ir išsakyti savo nuomonę, o ne tik klausytis jūsų monologo.
  • Atsakote į vaiko klausimus tada, kai jis klausia, o ne tada, kai „turite laiko“.
  • Deklamuojate su vaiku eilėraščius, skaitote ir sekate pasakas, kuriate istorijas, dainuojate.
  • Žaidžiate stalo žaidimus, piešiate, karpote, lipdote, veriate, konstruojate.
  • Nesijuokiate iš vaiko kalbos. Nekritikuojate jo ir nelyginate su broliu, sese, kitais vaikais.
  • Mokate džiaugtis mažais pasiekimais bei visada randate už ką jį pagirti, apkabinti, priglausti.

JEIGU Į TEIGINIUS ATSAKĖTĖ „TAIP“, JŪS TEISINGAI UGDOTE IR LAVINATE SAVO VAIKO KALBĄ.

Parengė logopedė Vilma 

Klaidingos auklėjimo pozicijos sukelia bendravimo su vaikais sunkumus

Pagrindinės klaidingos vaikų auklėjimo pozicijos yra:

           1)   reikalauti paklusnumo;

           2)   nuolaidžiauti;

           3)   elgtis ir taip, ir taip.

Autoritarinių pažiūrų tėvai įsitikinę, kad jie viską žino geriau už vaikus. Todėl jie gali viską spręsti už vaikus. Jie mano, kad vaikai neturi savo nuomonės.

Nuolaidžiaujantys tėvai mano, kad neturi labai nurodinėti savo vaikams. Jie tenkina visus savo vaikų norus. Niekada nesako jokio pikto žodžio, kad neįžeistų vaikų trapaus ego.

Šios dvi pozicijos yra kraštutinės, bet turi ir privalumų: visada aišku, ko iš tėvų galima tikėtis. Tačiau net ir patys valingiausi, nuolaidžiausi ir kantriausi tėvai gali netekti kantrybės bei būti nenuoseklūs.

Tėvai, kurie vadovaujasi vien savo nuotaika, dažniausiai elgiasi be jokios sistemos. Ši auklėjimo pozicija yra baisi vaikų atžvilgiu, nes jie negali nuspėti tėvų veiksmų. Jie nežino, ko iš tėvų tikėtis.

Yra dar viena - alternatyvi auklėjimo pozicija, kai tėvai pripažįsta, kad teisių turi tiek jie, tiek ir jų vaikai, ir visi gali gyventi laisvai, gerbdami vieni kitus. Vis dėlto kažkas šeimoje turi priimti sprendimus, ir geriau, jei tas kažkas yra suaugęs žmogus,

Laukiant iš vaiko paklusnumo, reikia tiesiog tikėti, kad jis bus paklusnus. Tuomet vaikas klausys. Tėvai turi tvirtai laikytis savo nuomonės ir mokėti pasakyti ,,ne”. Vaikams bet kuriuo atveju atrodo, kad jų tiesa yra vienintelė, tačiau protingiausia būtų be jokių grasinimų ir atsiprašymų pasakyti: ,,Todėl, kad aš taip pasakiau”.

Parengė psichologė Rasa 

 Kaip dirbti su vaiku, turinčių mokymosi sunkumų dėl sulėtėjusios raidos (pažinimo, motorikos).

Skatinti taisyklingai kartoti garsus, skiemenukus, trumpus žodelius.

Stenkitės kuo daugiau informacijos pateikti vaizdžiai.

 Neskirkite tokių užduočių, kurių laikas ribojamas.

 Įtvirtinti kirpimo įgūdžius, mokyti pažinti spalvas, skirti rečiau kalboje vartojamas kūno dalis.

 Remtis emocine atmintimi ( prizai, netikėtumai, emocinis paskatinimas).

 Skatinti žaisti nepriklausomus ir kūrybinius žaidimus.

Nuorodas, instrukcijas kartoti, skaidyti, įsitikinti, ar vaikas suprato, ką reikia atlikti.

 Nuolat siūlyti žaisti su vaizdine medžiaga.

 Lavinti smulkiąją motoriką, naudojant įvairias lavinimo priemones, spalvinimo knygeles.

 Plėsti aktyvųjį žodyną ( pakartoti daiktų, veiksmų pavadinimus).

 Nustatyti leistinas elgesio ribas, turėti taisykles ir jų laikytis.

 Draudimai turi būti iš anksto aptarti su vaiku. Jis turi žinoti, kas bus, jei jis nesilaikys susitarimo. 

                                                                                                                                                                                                                                                                                        

MOKOMĖS NE MOKYKLAI, O GYVENIMUI.    Seneka

Veikla atminčiai, valingam dėmesiui, girdimajam suvokimui lavinti.

Paslėpti garsiai tiksintį laikrodį kambaryje. Vaikas turi jį surasti.

Užrišti vaikui akis ir prašyti sekti paskui garsą ( gali būti švilpukas, varpelis, būgnelis ir t.t.).

Pokalbiai apie muziką, kurios vaikas klausosi.

Užmerktomis akimis vaikas klausosi garsų kuriuos girdi lauke, miške, kambaryje ir t.t.

Padėti ant stalo keletą daiktų. Vaikas nusisuka, o suaugęs pakeičia juos vietomis. Vaikas turi sudėti daiktus buvusia tvarka.

Į maišelį įpilti pupų, kaštonų, giliukų, smėlio ar akmenukų. Vaikas turi pasakyti, kas skamba tyliai, garsiai, švelniai.

Paprašyti apibūdinti garsus, kuriuos girdi namuose (durų skambučio, telefono, skalbimo mašinos,šaldytuvo, arbatinuko virimo ir t.t.).

Paprašyti vaiko atlikti veiksmą, kokį atlikote ( atsisėdote ant fotelio, pakėlėte dešinę ranką ir t.t.).

Poilsio metu klausyti tylių garsų.

Atsakyti į klausimus „taip“ arba „ne“– ar katė miega, ar dviratis važiuoja, ar kas išėjo ir t.t.

Drauge su vaiku skaityti eilėraščius, dainuoti daineles, sekti pasakas.

Padėti vaikui išgirsti garsus žodžio pradžioje, viduryje ir gale.

Sugalvoti kuo daugiau žodžių kurie prasideda ta pačia raide. (pav. [l] lapė, lietus, liniuotė, laikrodis ir t.t.).

Duoti vaikui kortelę su raide. Jis turi kambaryje surasti daiktą, prasidedantį tokia raide.

Skatinti pakartoti dviskiemenius žodelius.

Kalbėjimo aktyvinimui naudoti patinkančius žaislus.

Skatinti vaiką už pažangą, individualius pasiekimus.

                                                                                                                                                                                             Parengė specialioji pedagogė Agnė